09.02.2014. , РТВ

НОВИ САД – Често можемо чути да Србија са својим аграрним потенцијалом може да храни пола Европе. Међутим многим пољопривредним произвођачима тешко је допрети и до домаћег купца. Радио-телевизија Војводине истраживала је шта је потребно да би пољопривредни производи са наших ораница заузели место на полицама трговинских ланаца.

trziste_izlazKако да се малим произвођачима отворе врата трговинских ланаца и са рафова изгура парадајз из Турске, јабуке из Аргентне или чак Новог Зеланда, пасуљ и бели лук из Кине, купус из Македоније?

Конкурентнији побеђују, то је позната логика слободног тржишта, а како се у аграрној арени боре домаћи са гостима, односно, да ли је овдашњем пољопривредном произвођачу тешко заузети полицу у неком од трговинских ланаца?

Одговор смо потражили како од произвођача и трговаца тако и од стручњака за ту област.

Процене су да би трговински ланци за домаћу пољопривредну производњу били најкраћа пречица до успеха, али недовољна количина и променљив квалитет на том путу представљају највеће препреке.

У „Универекспорт“-у и ланцу продајних објеката „Зелена пијца“ доминирају плодови са наших њива и из наших пластеника, а критеријуми за улаз робе на њихове полице су строго прецизирани.

Квалитет и цена опредељујуће су перформансе, уз то су неопходне довољне количине и континуитет у производњи. Зато је удруживање малих произвођача неминовност.

Један од неопходних услова за пласман јесте да је производ здравствено безбедан, односно, сертификован HACCP стандардом.

У Истраживачком и технолошком центру Факултета техничких наука у Новом Саду тим експерата са дугогодишњим искуством успешно доводи произвођаче до сертификације и тако им, заправо, обезбеђује улазницу на тржишта.

Директор тог центра, професор доктор Бато Камберовић за РТВ објашњава да HACCP стандард у домену здравствене безбедности, пре свега, има превентивну улогу, а сертификовање одређеног система није баук јер је све, како каже, крајње логично.

Сертификована, здравствено безбедна производња, удруживање и добро организовање кључ су пробоја на тржиште. А правилно усмеравање домаћег – шанса за мале произвођаче, опасност за накупце, али и брана неумереном увозу воћа и поврћа.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *